De Cash Conversion Cycle als belangrijke maatstaf

De ‘Cash Conversion Cycle (CCC) is een handige parameter om te bepalen waar jouw kapitaal zich situeert. Eenvoudig samengevat: het toont aan hoe snel je jouw aangekochte grondstoffen kan omzetten in  geld van jouw klanten.

De CCC praktisch toegelicht

We kunnen deze cyclus het best toelichten aan de hand van volgende figuur. Je koopt grondstoffen aan, hierdoor ontstaat een leveranciersschuld (Accounts Payable). Uiteraard moet je ook onder andere je personeel betalen. De grondstoffen verwerk je tot een afgewerkt product. Jouw productieproces is dus eveneens onderdeel van deze cyclus. Hierdoor ontstaat er een voorraad (Inventory). Deze ga je verkopen aan jouw klanten. Het volledige salesproces maakt deel uit van de CCC. Als je een deal kunt sluiten, ontstaat er een klantenvordering (Accounts Receivable). Zodra jouw klant betaald, komt er geld binnen (Cash). Dit kan je opnieuw gaan investeren in de organisatie. Op die manier is de cirkel rond.

Waarom is het belangrijk deze cyclus zo kort mogelijk te houden?

Je kan jouw voorraad, bijvoorbeeld de stock in het magazijn, vergelijken met een berg geld. De producten hebben een bepaalde waarde. Dat kapitaal kan je niet meer gebruiken om bijvoorbeeld lonen uit te betalen, te investeren, rekeningen te betalen, enzovoort. Geld waar je niets mee kan doen.

Hoe bereken je de Cash Conversion Cycle?

Je neemt het aantal dagen dat jouw productieproces in beslag neemt en telt hierbij de dagen in voorraad op. Dit is jouw voorraadrotatie. Zo bekom je de DIO of Days In Inventory. Je voegt hier jouw klantenkrediet aan toe. De DSO of Days Sales Outstanding. Met andere woorden; hoeveel dagen hebben jouw klanten nodig om jouw facturen te betalen? Van deze som kan je jouw leverancierskrediet aftrekken. Hoe lang krijg, of neem je de tijd om jouw eigen leveranciers te betalen?

Tip: Hoe kan ik mijn CCC verbeteren?

Er zijn verschillende zaken die op de Cash Conversion Cycle een invloed hebben. Het leverancierskrediet bijvoorbeeld. Onderhandel goed met jouw eigen leveranciers. Betaal ze niet te snel en maak gebruik van jouw betalingstermijn. Daarnaast spelen het productie- en salesproces een belangrijke rol. Kan je deze nog optimaliseren?

Vaak zal je het snelst een verschil kunnen maken door een goed credit- & collectionprocess te hanteren. Zorg voor een vlotte betaling van jouw klanten. Zet in op het debiteurenbeheer.

Meer weten over uw Cash Conversion Cycle? Neem contact met ons op of kijk op de website CREDIRE